Re: My first LS 400 bouwjaar 1991
het spijt mij voor de CT houders en bied mijn excuses aan
De LS die ik heb doet nu nog minder dan iedere CT, de LS is gestopt met zweven.
Eigenlijk heeft ie nooit gezweefd en heb ik toen een wrak gekocht en niet goed heb opgelet.
Het viel mij toen al op dat ie nooit echt recht stond de lucht af en toe wegliep op de achter velgen.
Als ze lek zouden zijn dan zal een veer nooit hard blijven en de hoogste stand behouden.
Dat kan helaas dus wel, lekke veren die op een bepaalde stand niet lekken. Parkeerde ik de LS op high dan kon ik meteen wegrijden maar ook dat werd minder en minder. Ik heb er nu een jaartje mee gereden en wat euro's uitgegeven aan de remmen.
En net op het moment dat ik moest gaan kiezen tussen de sloop of Lexus Air Ride in volle glorie herstellen en zweven.Veren zijn vaak half op die wil je niet kopen.Veren die meer kosten dan 125 ook niet, je moet er zeker van zijn dat andere delen nog goed zijn:
Hoogteregelaar elektronisch 560 eu nieuw
Hoogteregelaar stang met kogelgewrichten en afdekkapjes 85 eu per stang.
Ecu kan kapot zijn
Relays kunnen kapot zijn
een veer kan lek raken
De compressor maakt meestal overuren door een lekkend component, kleppen slangen.
Ik had net een veer opgehaald bij LS Jelmer en vlak daarvoor hoorde ik alweer zo'n eng geluid komen uit de motor.
Precies toen liep de multiriem eraf voor de zoveelste keer, de dealer had net een waterpomp vervangen. Dat had ik liever zelf willen proberen maar wat erger is, het was toen al zeer duidelijk dat de harmonic damper aan het vergaan was, je ziet dat de rubbereb band cracks vertoond en soms stukken uitsteken. Deze uitstekende rubberen flappen maken schade aan het systeem De vorige keren brak ie en stond ik stil en je ruikt het ook verbrand rubber, je denkt dan ... ok dat is de multieriem maar nee dat is je harmonic balancer. Deze demper is samengesmolten tot 1 met de ribbel pulley van de crankshaft pullyen door hoge temeperaturen droogt het uit totdat de verhouding verschuift de pully is losing its bond to the damper. Na de jaren tast het rubber aan en komen er stukjes los die de riem meteen aan tasten en dan pas begint de ellende:
Kosten krukaspoelie: 340 inclusief btw ex uurloon
Stuurbekrachtings pomp revisie setje 42 eu
Revisie setje stuurhuis
Complete set timingbelt
Nieuwe riem 34 eu
olie keering :rulez:
De motor maakt een krijsen piepend wrijvend geluid eventueel wanneer de riem loskomt en breekt er allerlei sensoren kunnen afbreken en heel soms de complete timing verzetten, waterpumpen alternmator minder output laten geven.
Probleem met de luchtvering is dat je nog kan rijden af en toe zonder air.
Maar dit probleem is een oorlog bestaande uit de volgende hindernissen:
De torq bold op de crank zit al heel lang vast, mss wel al 10 jaar of langer deze bolt is the killer van de lexus.
Hij zit zovast dat tools buigen breken en nog erger :
Wat dacht je van een verot schroefdraad in je cranckshaft.
Of een afgebroken bout in je shaft deze bouten moeten besteld worden en kosten geld.
De vereiste Lexus SST tools zijn niet voorradig in mijn assortiment lexus tools
The torq bolt is from the factory set op 180 Nm without proper tools this bolt with fuck and suck every good vibe out of your skull. It could break up and it weill break you down the one who dmoinates de torq bold is almnost a master. ... dan heb je een rotte torq bout en leverdagen.
It took me 2 days and costed mij backspiral to creat een device dat works en does the job, the torq bolt wrench with outertube and innertube, no cranking on the starter. Dus de bold losdraaien met behulp van de starter. Hieraan zitte enkele kleine minpunten aan.
Om de bold te verwijderen zonder stress moet je 60 eu lappen de SST tool van toyota en lexus, deze kost rond de 60 eu. Kies je voor de DIY dan ben je dagen kwijt om deze 2 tools te maken namelijk een retainer om de torq bold te verwijderen. Sommige auto hebben veel goede plekken om de torq eruit te draaien met de starter, dat vond ik te gevaarlijk.
Dan is de bolt eraf en pak je je DIY poellietrekker of je koopt een leuke Krukko voor 140 eu, mijn advies: KOOP die tools of het sleutelen is een hel.
Het kostte mij een dag en mijn rug om iets te maken dat de pulley blokeert en fuixeerd en niet afbrak als de 180 nm erop kwam ...
Mijn houten construcite was een FAIL brak meteen uiteen, de materialen die ik had uit de schuur.
Een paar bouten die ongeveer evenlang waren en in de hub van de pulley passen en goed aanzetten.
Dan een plaat of strip maken met een gat in het midden die de dop 22 omringt en eventueel meteen strak aansluit. In die plaat komen in lijn de 2 tapgaten voor het fixeren van de plaat op de hub. In de hub zitten de 2 gaten en de torq bold.
Dus we hebben nu een tool die blokkeert en fixeert zodat de pulley niet van tijd verschiet maar wel die torqbout losdraait. Eenmaal alles echt goed vast gezet kwam ie vrijgemakkelijk los, met een breakerbar van 1,50 mtr. En dan de pulley eraf trekken zonder goede trekker wat resulteerd in nachtmerrie. Want als het rubber versmolten is en alles is een smeltende troep dan trek je niet zomaar de pulley eraf. Ik was zo stom om niet die Kukko puly trekker te kopen te kopen.
Vergeet niet eenmaal op temperatuur kunnen deze buiten ringen gaan piepen en slippen dus op de hechting die dat moet voorkomen de rubberen harmonische balans ring losloopt en gaat scheuren. Deze ring was al half weg na de laatste keer dat ik stil stond. Door mijn onwetendheid toen niet weten dat dit soort klussen direct moeten worden uitgevoerd. Ik zag toen al dat de pulley niett in lijn stonden. Het was nu echt overduidelijk de ribbel zijde was 1,5 cm van de rubberen balancer losgekomen en zich zelf uit lijnt gezet. Riem liep eraf, er eer op maar direct er weer af.
Bij mij liep de pully naar binnen tijdens mijn poging met mijn andere tool de pulley te trekken heb ik iets stoms gedaan. Ik heb de torqbold niet eruit gehaald en ook niet een 1 cm uit gedraait hoger gezet. Ik kon trekken wat ik wou maar de spanning werd te groot en er snapte meerdere dingen. Mijn bodemplaat fixeertool brak in tweeen, een cm dikke gietijzeren haltergewicht 0,5 kg.
Die heeft al een gat voor de dop 22, alleen nog de 2 gaten boren die overheenkomen met de hubgaten het gat voor de dop vullen met een m10 moer en vastlassen. M10 draadeind heb ik dus in de torqbout zijn centerhole gedaan vast gelast Dat mag niet lees ik soms het moet anders lukt het nooit. Hoe dan ook ik hoorde een verontrustende crack die ergens hoop gaf en ergens erg slecht klonk. Plots kon ik met de hand de pully bewegen 1mm, uren later heb ik de poelie getemt tot mijn verbazing bleef de hub zitten en is de buiten ring eruit.
Na 4 dagen zit de poelie er nog op ..... ik ga zo een een Kukko poelietrekker vrees ik.
Fotos komen vandaag eerst nog ff liggen
Groetjes van Lexter o ja als je is een keertje een hoofdstuk wilt kopieeren uit volume 1 of 2 van de ls genersatie 1 1989 tot enb met 1994 ofzo dat mag neem je je Kukko trekker meteen mee krijg je geld toe.
Deze boeken zijn echt goud waard in mijn ogen.
:worship: