Overhauling the rusty LS400

Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

De boeken liggen voor mijn neus, zeer interessant allemaal.
Ik wil de LS uitlezen maar ik snap niet hoe en waarmee :mrgreen:

:rulez:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

De Lexus heeft Spanje niet echt overleefd, een mongool met kostuum en bevoegdheid heeft mijn linkervoordeur platgereden. Lexus schat de schade op 3000 eu, de LS rijdt nog wel en alles doet het nog qwa lampen en knipperlichten de deur is alleen verneukt.
Na 1500 km begon ie een beetje te trillen als ik bergafwaarts ging, eerst bij 130 toen 100 toen 80 ...
Maar hij reed nog, ik heb meerdere malen alles gecontroleerd want het voelde alsof hij aanliep.
Alsof er een rem aanliep of de automaat niet lekker draaide.

Eenmaal op hollands grond gebied overleed het pomphuis .....

Maar goed auto's kosten geld, maar dat remmen probleem irriteert mij.
Een nieuwe achterklauw kost rond de 600 eu van Nipparts 261 eu.
Ik had ze specifiek verzocht naar de o-ringen te kijken en de gangbaarheid omdat deze remmen ondermaats zijn en snel koken.

Alle remblokken en schijven vervangen en nu kan ik een nieuwe achterklauw gaan kopen met schijf en blokken.
Lexus dealer schaam je ....

Nu rijd ik in een lener een CT200 H wat een belachelijke auto.

:worship:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Hallo Lexter,

Zelf rij ik ook in een LS maar dan wat jonger en zou deze ook niet willen "ruilen" voor een CT200H,
maar om deze nu een belachelijke auto te noemen is wel erg kort door de bocht,
Denk dat je veel tevreden CT200 rijders hiermee op hun hart trapt

Persoonlijk vind ik dat dit soort opmerkingen niet kunnen en respectloos naar vele andere forumleden
:(
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

het spijt mij voor de CT houders en bied mijn excuses aan :D

De LS die ik heb doet nu nog minder dan iedere CT, de LS is gestopt met zweven.
Eigenlijk heeft ie nooit gezweefd en heb ik toen een wrak gekocht en niet goed heb opgelet.
Het viel mij toen al op dat ie nooit echt recht stond de lucht af en toe wegliep op de achter velgen.
Als ze lek zouden zijn dan zal een veer nooit hard blijven en de hoogste stand behouden.
Dat kan helaas dus wel, lekke veren die op een bepaalde stand niet lekken. Parkeerde ik de LS op high dan kon ik meteen wegrijden maar ook dat werd minder en minder. Ik heb er nu een jaartje mee gereden en wat euro's uitgegeven aan de remmen.
En net op het moment dat ik moest gaan kiezen tussen de sloop of Lexus Air Ride in volle glorie herstellen en zweven.Veren zijn vaak half op die wil je niet kopen.Veren die meer kosten dan 125 ook niet, je moet er zeker van zijn dat andere delen nog goed zijn:

Hoogteregelaar elektronisch 560 eu nieuw
Hoogteregelaar stang met kogelgewrichten en afdekkapjes 85 eu per stang.
Ecu kan kapot zijn
Relays kunnen kapot zijn
een veer kan lek raken
De compressor maakt meestal overuren door een lekkend component, kleppen slangen.
Ik had net een veer opgehaald bij LS Jelmer en vlak daarvoor hoorde ik alweer zo'n eng geluid komen uit de motor.
Precies toen liep de multiriem eraf voor de zoveelste keer, de dealer had net een waterpomp vervangen. Dat had ik liever zelf willen proberen maar wat erger is, het was toen al zeer duidelijk dat de harmonic damper aan het vergaan was, je ziet dat de rubbereb band cracks vertoond en soms stukken uitsteken. Deze uitstekende rubberen flappen maken schade aan het systeem De vorige keren brak ie en stond ik stil en je ruikt het ook verbrand rubber, je denkt dan ... ok dat is de multieriem maar nee dat is je harmonic balancer. Deze demper is samengesmolten tot 1 met de ribbel pulley van de crankshaft pullyen door hoge temeperaturen droogt het uit totdat de verhouding verschuift de pully is losing its bond to the damper. Na de jaren tast het rubber aan en komen er stukjes los die de riem meteen aan tasten en dan pas begint de ellende:

Kosten krukaspoelie: 340 inclusief btw ex uurloon
Stuurbekrachtings pomp revisie setje 42 eu
Revisie setje stuurhuis
Complete set timingbelt
Nieuwe riem 34 eu
olie keering :rulez:
De motor maakt een krijsen piepend wrijvend geluid eventueel wanneer de riem loskomt en breekt er allerlei sensoren kunnen afbreken en heel soms de complete timing verzetten, waterpumpen alternmator minder output laten geven.
Probleem met de luchtvering is dat je nog kan rijden af en toe zonder air.
Maar dit probleem is een oorlog bestaande uit de volgende hindernissen:

De torq bold op de crank zit al heel lang vast, mss wel al 10 jaar of langer deze bolt is the killer van de lexus.
Hij zit zovast dat tools buigen breken en nog erger :
Wat dacht je van een verot schroefdraad in je cranckshaft.
Of een afgebroken bout in je shaft deze bouten moeten besteld worden en kosten geld.

De vereiste Lexus SST tools zijn niet voorradig in mijn assortiment lexus tools
The torq bolt is from the factory set op 180 Nm without proper tools this bolt with fuck and suck every good vibe out of your skull. It could break up and it weill break you down the one who dmoinates de torq bold is almnost a master. ... dan heb je een rotte torq bout en leverdagen.
It took me 2 days and costed mij backspiral to creat een device dat works en does the job, the torq bolt wrench with outertube and innertube, no cranking on the starter. Dus de bold losdraaien met behulp van de starter. Hieraan zitte enkele kleine minpunten aan.
Om de bold te verwijderen zonder stress moet je 60 eu lappen de SST tool van toyota en lexus, deze kost rond de 60 eu. Kies je voor de DIY dan ben je dagen kwijt om deze 2 tools te maken namelijk een retainer om de torq bold te verwijderen. Sommige auto hebben veel goede plekken om de torq eruit te draaien met de starter, dat vond ik te gevaarlijk.
Dan is de bolt eraf en pak je je DIY poellietrekker of je koopt een leuke Krukko voor 140 eu, mijn advies: KOOP die tools of het sleutelen is een hel.
Het kostte mij een dag en mijn rug om iets te maken dat de pulley blokeert en fuixeerd en niet afbrak als de 180 nm erop kwam ...
Mijn houten construcite was een FAIL brak meteen uiteen, de materialen die ik had uit de schuur.
Een paar bouten die ongeveer evenlang waren en in de hub van de pulley passen en goed aanzetten.
Dan een plaat of strip maken met een gat in het midden die de dop 22 omringt en eventueel meteen strak aansluit. In die plaat komen in lijn de 2 tapgaten voor het fixeren van de plaat op de hub. In de hub zitten de 2 gaten en de torq bold.
Dus we hebben nu een tool die blokkeert en fixeert zodat de pulley niet van tijd verschiet maar wel die torqbout losdraait. Eenmaal alles echt goed vast gezet kwam ie vrijgemakkelijk los, met een breakerbar van 1,50 mtr. En dan de pulley eraf trekken zonder goede trekker wat resulteerd in nachtmerrie. Want als het rubber versmolten is en alles is een smeltende troep dan trek je niet zomaar de pulley eraf. Ik was zo stom om niet die Kukko puly trekker te kopen te kopen.
Vergeet niet eenmaal op temperatuur kunnen deze buiten ringen gaan piepen en slippen dus op de hechting die dat moet voorkomen de rubberen harmonische balans ring losloopt en gaat scheuren. Deze ring was al half weg na de laatste keer dat ik stil stond. Door mijn onwetendheid toen niet weten dat dit soort klussen direct moeten worden uitgevoerd. Ik zag toen al dat de pulley niett in lijn stonden. Het was nu echt overduidelijk de ribbel zijde was 1,5 cm van de rubberen balancer losgekomen en zich zelf uit lijnt gezet. Riem liep eraf, er eer op maar direct er weer af.
Bij mij liep de pully naar binnen tijdens mijn poging met mijn andere tool de pulley te trekken heb ik iets stoms gedaan. Ik heb de torqbold niet eruit gehaald en ook niet een 1 cm uit gedraait hoger gezet. Ik kon trekken wat ik wou maar de spanning werd te groot en er snapte meerdere dingen. Mijn bodemplaat fixeertool brak in tweeen, een cm dikke gietijzeren haltergewicht 0,5 kg.
Die heeft al een gat voor de dop 22, alleen nog de 2 gaten boren die overheenkomen met de hubgaten het gat voor de dop vullen met een m10 moer en vastlassen. M10 draadeind heb ik dus in de torqbout zijn centerhole gedaan vast gelast Dat mag niet lees ik soms het moet anders lukt het nooit. Hoe dan ook ik hoorde een verontrustende crack die ergens hoop gaf en ergens erg slecht klonk. Plots kon ik met de hand de pully bewegen 1mm, uren later heb ik de poelie getemt tot mijn verbazing bleef de hub zitten en is de buiten ring eruit.
Na 4 dagen zit de poelie er nog op ..... ik ga zo een een Kukko poelietrekker vrees ik.

Fotos komen vandaag eerst nog ff liggen

Groetjes van Lexter o ja als je is een keertje een hoofdstuk wilt kopieeren uit volume 1 of 2 van de ls genersatie 1 1989 tot enb met 1994 ofzo dat mag neem je je Kukko trekker meteen mee krijg je geld toe.
Deze boeken zijn echt goud waard in mijn ogen.

:worship:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

M.a.w, een fluitje van een cent! :P

Fotos komen vandaag eerst nog ff liggen
Nice job, ben benieuwd naar de pics en het rusten is je gegund ;)
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Dag 5 ....

De hel is nog in volle vlam, eerste bouwmarkt pulley trekker kapot gemaakt a 40 eu en ik heb daarvoor 10 km, moeten lopen.
Ik moet ook geen poelie trekker maar een stuurwiel trekker die je meteen kan gebruiken voor je harmonische demper.
Ik krijg the hub of de binnenkern niet van de krukas af, ik heb de bolt erin gelaten en iedere een beetje uitgedraaid maar nu kan de bolt er niet meer in want kennelijk zit ik de op de laatste mm.
Ik durf er geen beitel met moker op los te laten en ik heb geen fatsoenlijke torch to heat him up en ik moet me stil houden voor de buurt.
Ik mag niet eens 's nacht ff een DIY stuurwiel trekkertje lassen, maar goed ik weet nu welke trekker op welke klus vereist is. En ik heb toch geen oliekeerring klaar liggen dus ik sta nog een week stil. Ondertussen moet ik de luchtvering vervangen achter en de stuurpomp reviseren met een kitje. Het hydraulische circuit controleren want the gearing house druppelt ook. Hij stuurt steeds zwaarder en verliest teveel olie vind ik.



p8120063e.jpg






p8120064.jpg



p8120065.jpg





kut fotos lukt niet ...nu eerst slapen. Ik hoop dat jullie zoveel medelijden krijgen op dag 6 dat er iemand met de SST tools langs komt.

Groet

Lexter
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Hij is eraf !!!

Nieuwe hub trekker gemaakt dikker plaat materiaal en wat onderdelen van de poelietrekker van de Hornbach.

p8140077.jpg


Nog is goed gekeken wat de handboeken nou gebruiken, plaatjes gekeken op internet. Met le hammer du iron .... eerst de trekker goed gecentreerd op een grote ring die overeen kwam met de krukas bout. De ring kwam van een slijpmachine die je gebruikt om de schijfjes te klemmen, toen een paar klappen op de trekker en plots draait ie rond terwijl de krukas stil stond.

Deze foto is een beetje vaag maar je kan zien dat er een stuk is afgebroken van de poelie, waarschijnlijk heeft iemand al eerder geprobeerd deze klus te klaren.

p8140070.jpg


De batterijen zijn aan het herladen om foto's te maken van de nieuwe krukas poelie met harmonische demper en de oude te kunnen maken. :photo:

p8140069.jpg


Nu twijfel ik ....
Nog verder gaan kloten met uiteraard een olie keering die ik niet heb en de distributieriem want de krukas is sowieso verschoven en dus van tijd ... maar eigenlijk is dat onzin want ik heb de timingbelt niet gecontroleerd nog aangeraakt. Ik heb de krukas wel per ongeluk van het markeringsteken gedraait.
Als het buitenste deel van de poelie kan freewheelen betekent dat nog niet dat de binnenkern is verdraait.
Die kan ook niet verdraaien of verschuiven want die zit gelocked met die gleuf. Dus ik kan de poelie gewoon terug plaatsen en rijden. Pas wanneer ik de de kleppen of distributie wil gaan doen heb ik een probleempje.
Hoe vind ik dan het hoogste punt de de zuiger op de eerste cilinder die je moet doen.

De nieuwe radiateur kostte 171 eu bij Brezan :photo:

p8140078.jpg


p8140073.jpg
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

p8140072.jpg


Ze zijn niet hetzelfde de poelies ik hoop dat de nieuwe wel compleet is en past.
De LS staat helaas buiten ik moet op straat werken en het regent constant daarom ook 5 dagen.
Morgen de nieuwe poelie plaatsen de radiateur plaatsen de oliekeering en de distributie doe ik een andere keer als ik wel alle spullen eerst klaar heb liggen. En een ander soort vervoer heb want lopend onderdelen halen is een ramp.

o ja ik heb eindelijk geleerd hoe ik al die knipperende lampjes op de Multi display kan aflezen en heb zelfs succesvol een aantal meldingen weten te corrigeren. Allleen de TRAC lijkt te werken maar er klopt geen reet van, er zal wel ergens een circuitstoring zitten. Want het lichtje licht echt nooit op dat doet de ABS overigens ook nooit maar die geeft ook geen foutmelding, de TRAC geeft helemaal geen melding.

Nee het wordt pas leuk als je die boeken hebt.

Groetjes

Lexter
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Vandaag ff geen krukas aangeraakt, maar wel de achtervering links vervangen met een behoorlijk gave originele lexus air ride strut. De andere kant is ook kapot maar ik heb geen vervanger dus ik ga hem via de inlet met een speciale spuit vullen met dat wonderspul ....
Nooit meer een lekke band jullie kennen het wel, meteen alles gangbaar gemaakt.
Spul zien te vinden en die krukas poelie terug plaatsen.

:photo:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

De hoogafstel mechanisme van de ls400 zat zo vast uit ongeduld heb ik per ongeluk 1 kogelgewricht en zijn schroefdraad gebroken. Dat kost 85 eu dus heb ik op internet een rolstoel website gevonden die deze gewrichtjes los verkoopt, eventueel met stofkapjes.

p8150081.jpg


http://www.berghspecialproducts.nl/shop ... x?g=180000^180400^180430^60969

Het heeft uren gekost om ze alle 4 los te krijgen er moest uiteindelijk een mini torch op die de boutjes verhit tot roodgloeiend. In die 2 dikke boeken staat dan ook niet dat je de hoogtestelstang kan demonteren met een 2 mm dikke sleutel 8 ( fiets en bijvoorbeeld een dremel sleuteltje) dan moet je de rubberstofkap opzij duwen, en voor de stabilisatiestang moet je een inbus 4 hebben dacht ik. Busje WD 40 is nu ook onmisbaar ... ik WD de gehele Lexus aan de onderzijde.
Alle stangen en hun rubberen gewrichten moeten vervangen worden op zijn tijd.

p8150080r.jpg


De hoogte sensor was zo verroest dat er een behoorlijk gat in zat, met wat uberkit gedicht en hij lijkt nog te werken. De andere zijde is nog ok visueel gezien, ook gechecked met de voltmeter lijkt ok.


p8150079f.jpg


Stabilisator stangetjes idem dito maar 130 eu p st.

p8150077m.jpg


De DIY SST tool crankshaft position holder.

p8150076t.jpg


De rest is allemaal air air air leaking

p8150075p.jpg


p8150074.jpg


p8150073d.jpg


De nieuwe luchtveer .... bedankt Jelmer !!!

p8150072.jpg


:worship:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Op de Toyota forums lees ik toch vaak dat je de roest kan tegenhouden en de veer langer leeft.
Zij verven zelfs de metalen wand erom heen zodra de fabrieksverf begint te bladderen.
Sommige ' plakken ' de veer met green slime of een 3oz No Flat.

:D

Das mijn enige hoop op een paar weken of maanden de tijd om een linker achterveer te vinden. :mrgreen:

Vandaag de krukas poelie plaatsen waterkoeling terug plaatsen en de auto proefrijden en verplaatsen naar een beter plekkie op de parkeerplaats. De kleppen moeten gesteld worden wanneer dat gaat gebeuren doe ik de olie keering van de krukas. Ik heb wel eens de kleppen gesteld van een YZF750R die heeft er 16 op 4 cilinders, ik ken de shims ik weet dat ik het kan.

:baseball:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Lexter zei:
Vandaag ff geen krukas aangeraakt, maar wel de achtervering links vervangen met een behoorlijk gave originele lexus air ride strut. De andere kant is ook kapot maar ik heb geen vervanger dus ik ga hem via de inlet met een speciale spuit vullen met dat wonderspul ....
Nooit meer een lekke band jullie kennen het wel, meteen alles gangbaar gemaakt.
Spul zien te vinden en die krukas poelie terug plaatsen.

:photo:

Ik heb eventueel nog een goede linker achter veerpoot liggen voor een '92 er LS maar die moet ook wel onder de rechterkant passen ;) Ik heb zelf namelijk ook een rechter onder de linkerkant van mijn 93er zitten ;)

Als je interesse hebt mag je me een berichtje sturen
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Dus je kan van kant wisselen en je hoeft dan geen gat te boren voor de air inlet ?
Dat creert opties ...

De LS loopt weer ik heb er nog niet mee gereden maar hij lijkt lekvrij.
Het eerste wat me opviel was dat de kleppen gesteld moeten worden.
Voor de rest muisstil op die sissende achterpoot en een adhd compressor na.
De schade is groter dan ik dacht dat stofkapje om de krukas is vergaan vuil in de en rond de distributie riem.

Eerst die veer .....

:mrgreen:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Ik heb net even gelezen wat je allemaal met je auto meemaakt, maar wat een drama zeg!
Hopelijk wordt mijn LS400 niet zo dat ik bezig moet met pulleys en krukasbouten enz.

Je hebt het ook over werkplaatsboeken, is dat echt handig qua informatie om te hebben?
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Zonder de werkboeken Niels zou ik niet eens je radio proberen uit te bouwen. De boeken zijn zeer handig voor het normale onderhoud maar ook voor de freaks die willen reviseren. Zonder boeken zou ik de LS beter kunnen verkopen.
Want alle bevestiging problemen los je op met kracht en dan breekt er weer iets af.
Maar Niels jij mag ieder hoofdstuk komen kopi?ren want je hebt de boeken niet nodig alleen dat hoofdstuk waar jij dan mee bezig bent. Om de boeken te begrijpen had ik al weken nodig maar nu zijn we echt 1 !

En ik moet eerlijk zijn: Ik ben te snel geweest met kopen en ik heb had er toen niet genoeg kennis van de LS beter te beoordelen.

Maar Niels als de LS eenmaal zweeft vergeet ik al mijn problemen en ik heb er zoveel dat de LS mijn therapie en medicatie zijn in 1 klap. En beste Niels als je een gezin hebt en je haat sleutelen koop dan geen oude auto want oude auto kosten veel onderhoud ( vooral achterstallig onderhoud).

Een LS 400 rijd niet langer met luchtveren dan alle andere merken, de airmatic van mercedes audi of cadillac hebben allemaal dezelfde problemen met de luchtvering. Om de 100.000 km vervangen en de mijne staat nu op de 430.00.

Vandaag regen ....

Ik heb slecht geslapen door die linkerachterveer, plakken met slijm of een rechterpoot proberen in te bouwen.
Dat moet dan in een parkeergarage lekker warm en droog.

OK beste LS 'ers genoeg gespammed :worship:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Opzich zou dat wel handig zijn idd.
Ik vind tot nu toe nog redelijk veel op de website lexls.com, maar de originele boeken zijn ook handig.
Ik denk dat mijn LS nog redelijk goed is, ook qua vering, maar hij gaat binnenkort op de brug om eens te checken of dat echt zo is.

Verders ben ik er erg makkelijk mee, ik heb geen gezin en ik begrijp dat het een oude auto is, maar als het me nog eens 1000 euro moet kosten dan gaat ie gewoon weer in de verkoop.
Ik rijd al jaren op een bromfiets van 1978 rond en dat is precies hetzelfde, dat kost gewoon veel tijd en geld om te blijven rijden. Het nadeel is dat ik wel op de LS moet kunnen vertrouwen voor mijn dagelijks ritje naar het werk.

Mijn LS staat nu op 360.000 dus ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen.
In ieder geval gisteren maar vast lid van de ANWB geworden. :D
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

De dynamo overleed al heel snel bij mij, de remmen waren al op ...
En dat gedoe met de multieriem was allemaal te danken aan de krukaspoelie.

Ik hoop nu 100.000 km te kunnen rijden ...

:rulez:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Misschien alvast een tip van waar ik een dynamo kan krijgen als het nodig is? :D
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Ik heb de mijne tegenover de lexus garage laten demonteren en monteren en laten testen voor 350 euro meen ik, en omdat ze geen wacht en lounge room hebben ben ik gaan bivakkeren bij de Lexus lounge.
Want die verkopen je eerste een accu en testen dan pas als je stil staat je dynamo.

Het beste is nu een dynamo scoren en laten reviseren en die klaar leggen want dat stilstaan is ook mijn grootste vijand. Heb je een dynamo klaar liggen kun je hem ook zelf wisselen en altijd nog goed verkopen.

Ze heten ... sorry de naam vergeten

dit is hem: http://www.meten-is-weten.com

ik heb er ook geen lexus dynamo onder laten zettten maar een revisie ding.
ik wil zo min mogelijk lexus onderdelen maar zoveel mogelijk Niparts of wat dan ook.

Ik ga zo rijden weer een klein testritje ben zo bang dat de poelie op vakantie wil.
Maar hij zweeft weer op 3 poten ik heb wat Tyreleak gekocht en ga straks de kapotte veer injecteren.
Als dat niet werkt kan ik een poot overnemen van een forumlid.
Als dat lukt heb ik 1 poot te koop voor rechtsachter.

:worship:
 
Re: My first LS 400 bouwjaar 1991

Zweven :rulez:
Hij lekt nog niet echt serieus veel koelvloeistof, de nieuwe radiateur paste heel goed alles aansluitingen waren ok.
Ik heb er wel weer werk bij want de koelvloeistof indicator niveaumeter doet het dus niet.
Meteen maar is kijken of de elektrische fans op tijd aan slaan en of de alle andere sensoren en relais wel naar behoren werken. CO ( cooling volume 1) hoofdstuk is maar 10 pagina's.

En nu aan de slag met de DIY LS400 gen 1 air strut repair with Tyreleak.

:rulez: