ok maandag was het zover en kon ik de auto ophalen. Er was wat vertraging en i.v.m werk kon ik de auto pas ophalen nadat de auto al volledig was afgesteld. Heb dus helaas geen filmpje kunnen maken van de dyno runs.
Wat ik interessant vond om te weten was ook nog wat het effect van het variabele inlaat spruitstuk is. Bij de standard motor geeft deze klep een voordeel in koppel onder de 4200 toeren door dicht te blijven ( langere runners) en open boven de 4200 toeren ( korte runners ) Ik heb dit laten testen door eerst een run te doen met de klep in normale toestand en daarna een run laten doen met de klep permanent open. Ik had verwacht dat dit variabele inlaat spruitstuk nog steeds een voordeel op zou leveren met de kompressor, maar tot mijn verbazing zag je een kleine piek winst in koppel met de klep permanent open. De kleine winst zie je vooral rond de 4200 toeren.
hoewel ik hoopte op plus minus 250 pk ben ik uitgekomen op plus minus 230 pk op de motor met een koppel van 330NM. Hij was ook even 240 pk maar ze zeiden dat de motor toen op het punt van pingelen stond dus hebben ze boven in de toeren de ontsteking iets verlaat waardoor die nu iets minder eind vermogen heeft maar wel veilig staat afgesteld.
Ondanks alles heb ik toch ergens wel mijn twijfels of dat de vermogens bank wel helemaal juist geijkt is. Toen ze namelijk begonnen met de dyno runs zat de auto in het begin maar op 210 pk wat voor mij erg vreemd is omdat ik bij een eerdere dyno run al 211 pk had en dat was toen de kompressor kit nog standard was op 0,34 bar. Nu draait de kompressor kit op 0,6/0,7 bar en de auto trekt vele malen sneller op dan met 0,3 bar. Ook heb ik nog meerdere mensen gezien van europese forums die een soortgelijke setup hebben met de zelfde druk en die zitten ook tussen de 250 en 260 pk dus zodoende heb ik een beetje mijn twijfels of de getallen wel helemaal kloppen. Om helemaal zeker te zijn maak ik binnekort misschien nog een keer een afspraak bij de vermogens bank waar ik als eerste geweest ben. Dan heb ik dezelfde omstandigheden als de eerste keer en is het een betere vergelijking aangezien vermogens banken onderling nogal verschillen.
Al met al ben ik wel tevreden. De winst in koppel zeker. De auto trekt nog beter op. De lucht/brandstof verhouding zit nu ook op de goede waardes en ik heb nu de zekerheid dat de auto veilig is, al vind ik persoonlijk als ik naar de grafiek kijk dat er nog wel wat schommelingen onder de 4000 toeren zitten.
zie hier de fotos die ik heb gemaakt van de resultaten.
hier de eindstand.
Hier zie je de 2 runs met de variabele inlaat klep permanent open (rood) en variable ( blauw)