Afgelopen dagen weer wat klusjes gedaan
Automatenbak olie vervangen incl intern filter , dit had ik al een tijdje in de planning staan maar twijfelde erg over hoe te verversen , in eerste instantie zou ik zo ver mogelijk vervangen zonder te spoelen , het idee was om de oliekoel slang van de oliekoeler te demonteren en dan iedere keer een fles van 2 liter vullen met oude olie dan weer 2 liter bijvullen enz totdat ik heldere rode olie zou krijgen
ik had dus een doos met 12 flessen Mobil 1 atf 3309 , dat is het zelfde als oem toyota dexron type 4
maar na diverse adviezen van hier en elders toch maar niet gedaan , een deel verversing zou voldoende moeten zijn , mijn bak had geen kuren maar volgens de boekjes behoord de olie bij 160K vervangen te worden , mijn KM stand is 155K
ik heb besloten om dan maar de olie pan te laten zakken zodat ik meer dan de 2 liter die bij een deelverversing zou vervangen
er zitten nog magneten in die evt slijpsel opvangen maar nu niet te zien ivm een laagje olie
hier de eniginds schoongemaakte oliepan met rechts het nieuwe filter en pakking
geen vloeibare pakking zoals ze af fabriek komen
de schoongemaakte magneten liggen naast het filter en het onmisbare kopje koffie
bijna geen slijpsel zat er op de magneten en zelfs het filter was nog schoon wat gewoonlijk ook schoongespoeld had kunnen worden
de 3,5 liter olie die ik opving was donkerbruin maar geen verbrande lucht , ik heb dezelfde hoeveelheid olie vervangen voor nieuwe ATF
na een proefritje totaal geen verschil gemerkt en ze schakelt nog steeds soepel over , ik ga nu wel de deel verversingen wat frequenter doen aangezien ik nog een vracht olie heb staan en na die deel verversingen wordt de olie steeds roder