SC400nl's modificaties

En daarom gewoon de gloeilampen erin laten zitten ,past ook beter bij de auto vind ik
 
@SC400.nl: Echt petje af om te zien en lezen hoe je jouw SC400 blijft perfectioneren! Ik ben onder de indruk van je kennis en kunde. Bovendien weet je ondertussen ongetwijfeld ontzettend veel van de techniek van de SC.

Mijn eigen 1996 SC400 rijdt gelukkig al een half jaar fantastisch, maar er zijn nog best een paar dingetjes: Trillende remmen, niet in het stuur, maar wel in het pedaal incl. vibrerende automaatpook. Met name bij aanremmen vanaf hoge snelheid. Ik verdenk niet de schijven, maar denk aan ruimte in de rubbers van de voorwielophanging. Geen directe prioriteit, want bij normaal rijden en soepel remmen gaat het prima, maar op termijn wil ik het wel oplossen.

Binnentemperatuursensor van de climate control heeft foutmelding sinds verwijderde aftermarket startblokkering. Sensor zit een paar cm. van het contactslot dus dit zou een los draadje kunnen zijn. Echter niet iets om gemakkelijk bij te kunnen om te checken. Nu is het vriezen (COLD) of grillen (65), niets er tussen in.

Het lijkt me leuk om eens kennis te maken en als je me wat meer wegwijs kan maken met typische SC issues, dan is dat natuurlijk welkom. Mijn SC is echt wel een blijvertje, dus ik ga op termijn graag de puntjes op de 'i' zetten.

Keep up the good work! :rulez:
 
@SC400.nl: Echt petje af om te zien en lezen hoe je jouw SC400 blijft perfectioneren! Ik ben onder de indruk van je kennis en kunde. Bovendien weet je ondertussen ongetwijfeld ontzettend veel van de techniek van de SC.

Mijn eigen 1996 SC400 rijdt gelukkig al een half jaar fantastisch, maar er zijn nog best een paar dingetjes: Trillende remmen, niet in het stuur, maar wel in het pedaal incl. vibrerende automaatpook. Met name bij aanremmen vanaf hoge snelheid. Ik verdenk niet de schijven, maar denk aan ruimte in de rubbers van de voorwielophanging. Geen directe prioriteit, want bij normaal rijden en soepel remmen gaat het prima, maar op termijn wil ik het wel oplossen.

Binnentemperatuursensor van de climate control heeft foutmelding sinds verwijderde aftermarket startblokkering. Sensor zit een paar cm. van het contactslot dus dit zou een los draadje kunnen zijn. Echter niet iets om gemakkelijk bij te kunnen om te checken. Nu is het vriezen (COLD) of grillen (65), niets er tussen in.

Het lijkt me leuk om eens kennis te maken en als je me wat meer wegwijs kan maken met typische SC issues, dan is dat natuurlijk welkom. Mijn SC is echt wel een blijvertje, dus ik ga op termijn graag de puntjes op de 'i' zetten.

Keep up the good work! :rulez:


Dank je wel Smarter , als mede SC400 eigenaar hoef ik jouw niets uit te leggen over zijn kwaliteiten maar helaas gaat er na 24 jaar toch dingen haperen
Ik heb deze auto echt als hobby en lees er veel over en dan ga je de manier waarop deze auto is ontworpen meer en meer waarderen , zit erg mooi in elkaar

Van trillende remmen weet ik niet veel maar hier op het forum lees ik dingen als geleide pennen invetten en zuigers enzo , onze remmen zijn gewone remmen en zou elke garage zou moeten kunnen verhelpen , trillende remmen nemen echt het rij plezier weg
de LS400 Big Brake Upgrade schijnt echt een aanrader te zijn maar dan verlies je je OEM look doordat je dan grotere velgen moet en ik heb begrepen dat je voorkeur daar niet naar uit gaat
dus even langs de remmen specialist

een trillende versnellings pook kan duiden op een defecte automatenbak ophanging , doordat jouw auto erg lang binnen heeft gestaan kan het rubber uitgedroogd zijn
null_zpsd6754b5d.jpg automaat ophang rubber

mijn SC heeft ook lang binnen gestaan maar gelukkig was al het rubber nog goed , is sowieso een aandachtspunt als je je SC in top conditie wilt brengen , en dat kan ook de oorzaak van het trillend remmen zijn zoals je zelf al aan gaf , maar dan zou je het ook in het weg gedrag moeten merken

climate controle ;
heb je diagnostic gedaan ?
druk op circulatie en auto knop gelijktijdig en zet het contact op ON , alles gaat knipperen en piepen en dan in je scherm waar normaal je temperatuur verschijnt zie je een storings nummer
(erg handig bij de airco boer)
als je de code krijgt en je hoort een toon dan is het een nieuwe code , zonder toon een oude code
00 ................................................ Normal
11 (1) ............. In-Vehicle Temperature Sensor Circuit
12 (2) ................ Ambient Temperature Sensor Circuit
13 ................. Evaporator Temperature Sensor Circuit
14 .................... Coolant Temperature Sensor Circuit
21 (3) .............................. Solar Sensor Circuit
22 (4) .................... Compressor Lock Sensor Circuit
23 (4) ........................... Pressure Switch Circuit
31 .................. Air Mix Door Position Sensor Circuit
32 ................ Air Inlet Door Position Sensor Circuit
33 ............... Air Outlet Door Position Sensor Circuit
41 ....................... Air Mix Door Servomotor Circuit
42 ..................... Air Inlet Door Servomotor Circuit
43 .................... Air Outlet Door Servomotor Circuit
(1) - If in-vehicle temperature is -4  F (-20  C) or less,
Code 11 may set even though system is normal.
(2) - If outside air temperature is -58  F (-50  C) or less,
Code 12 may occur set though system is normal.
(3) - If testing is done in a dark area, Code 21 may set
even though system is normal. Shine a light at solar
sensor and recheck codes.
(4) - Malfunction is current. Code is not stored in memory.

code 21 is niet echt een storing maar als je een lamp zet op die solar sensor links op je dashboard kan het weg gaan
als dat allemaal in orde is dan ligt het aan je heater controle valve in de motorruimte , dan moet er een reroute gedaan worden

is je TRAC storing al opgelost ?
ja we moeten echt eens "meeten" ik denk dat MishaV er ook wel voor te porren is , dan staat er 15% van het totale SC400 bestand van Nederland samen
zijn er nog leuke meetings waar auto's zoals de onze welkom zijn ?

wees maar trots op jouw SC , ik denk dat jij de beste nog orginele SC bezit en ben erg benieuwd naar jouw verhaal
 
Thanks voor je toffe reactie en het meedenken!

climate controle ;
heb je diagnostic gedaan ?
druk op circulatie en auto knop gelijktijdig en zet het contact op ON , alles gaat knipperen en piepen en dan in je scherm waar normaal je temperatuur verschijnt zie je een storings nummer
(erg handig bij de airco boer)

Diagnostic heb ik inderdaad gedaan: Code 11, de binnentemperatuursensor naast het contactslot. Weet jij of deze ook vanaf rechts bereikbaar is als het audio/ clima paneel eruit is of moet je echt het dashboard onderaan vanaf de pedalen stukje bij beetje verwijderen?

Wegligging/ sturen/ veren is echt strak en zonder enig bijgeluid of speling, het is puur het subtiel aanremmen vanaf hogere snelheden (160+). Hard doortrappen neemt de trilling weg, maar dat is niet echt tof voor degene die achter me rijdt.

Een meeting incl. andere SC bezitters zou ik geweldig vinden. Ik heb nooit een andere dan die van mezelf gezien.
 
je moet het paneel onder je stuur verwijderen , het deel met je trunk release en tank , de senor zit daar aan vast

s-l225.jpg je ziet hem hier rechts boven



deze test kun je uitvoeren

IMAG2240.jpg


Ja zou mooi zijn om meerdere bezitters bij elkaar te krijgen
 
Vandaag maar eens de laatste fase van interieur lampjes vervangen
de climate controle unit heeft een stukkend lampje achter het LCD scherm wat mij al geruime tijd stoorde net als de buttons die erg licht opkleuren in vergelijking tot de rest van de interieur verlichting
84bee778-0a2a-4733-b825-557c237eb083.png

hier is het middelste lampje stuk en deze is wat lastig te vervangen omdat deze op de printplaat gesoldeerd is


143826d1242095333-sc300-volume-temp-knob-led-diy-interior-lighting-of-blue-leds-cell-phone-.jpg


ik heb geen duidelijke foto van de andere knoppen en schakelaars maar die zijn blauw verlicht (foto van google)

er staan diverse beschrijvingen op internet waarin uitgelegd wordt hoe je de climate unit uit elkaar moet halen en retro fitten

IMAG2246.jpg

hier is het frontje van de unit afgehaald is ze je de 3 neo wedge T 5 lampjes die de buttons verlichten
deze heb ik vervangen voor blauwe SMD ledjes en getest omdat de polariteit nooit duidelijk is op een led waarbij het bovenste "kanaal " de plus is

IMAG2250.jpg

ondanks het blauwe rubbertje scheen deze wittig groen daarom heb ik gekozen voor een blauwe led
 
vervolgens heb ik de rest uit elkaar gehaald met als hulp deze video
https://youtu.be/AQXGcTEL5-U

IMAG2248.jpg

hier de LCD display met de 3 backlights , deze zitten dus gesoldeerd op de printplaat en ondanks het blauwe rubber gave ze wit/groen licht
om deze te vervangen heb ik PC74 led lampjes besteld , dit is een wedge lampje die uit het voetje gebroken moet worden
boven de oranje schroevendraaier ze je de witte diffuser die het licht verspreid achter de doorzichtige LCD

IMAG2249.jpg

hier nog de originele lampjes die destijds erg bijzonder waren vanwege hun hoge licht opbrengst
lampjes zijn door mijn zoon gesoldeerd omdat ik niet zo handig ben met fijne electronica
ook hier is de polarisatie van belang en dit keer erg lastig te bepalen

IMAG2252.jpg

helaas ging deze poging fout waarbij 1 lampje goed was en de andere zouden omgedraaid moeten worden , maar dat zouden we niet gaan doen want er is duidelijk te zien dat dit ledje een light spot geeft
later bleek dat deze led een lens had die recht vooruit schijnt , om het rubbertje van het orginele lampje erover te doen zou kunnen werken als diffuser maar ik was van mening dat het lampje ook nog eens te lang was en we hebben de volgende oplossing bedacht
HTB140BbLFXXXXcsXXXXq6xXFXXXE.jpg deze neo wedge T 4.7 uit het voetje gehaald en deze op de printplaat gesoldeerd
dit ledje spreid het licht over ongeveer 100 graden en in combinatie met de diffuser een mooi verspreid light moeten geven omdat dit lampje ver achter het glazen LCD schermpje zit

IMAG2253.jpg

hier de ledjes gesoldeerd op de printplaat ,
leuk detail , die oranje en groene lampjes boven zijn ledjes van 25 jaar oud en 1 van de eerste toepassingen van led in de automobiel industrie
het LCD scherm schoongemaakt met alcohol en de unit weer in elkaar gezet
 
hier het resultaat
IMAG2255.jpg

nu helemaal blauw en kan er weer 20 jaar tegen
had van mij een tintje lichter mogen zijn maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn

IMAG2254.jpg


hier nog wat sloop foto's

IMAG2243.jpg IMAG2241.jpg

hier de demontage en een before foto
 

Bijlagen

  • IMAG2243.jpg
    IMAG2243.jpg
    230,9 KB · Weergaven: 73
  • IMAG2241.jpg
    IMAG2241.jpg
    221 KB · Weergaven: 92
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Gaaf! Effe een lampje vervangen. Heel de auto daarvoor slopen. Komt me bekend voor.
Maar het geeft wel een voldoening als het klaar is. Netjes gedaan.
 
Gaaf! Effe een lampje vervangen. Heel de auto daarvoor slopen. Komt me bekend voor.
Maar het geeft wel een voldoening als het klaar is. Netjes gedaan.


Dank je Higgie ,
geeft inderdaad voldoening en maakt voor mij deel uit van de hobby om deze youngtimer te onderhouden , leuk om te doen als het goed gaat :D
 
Ziet er mooi uit. Een tintje lichter was misschien weer te licht geweest in het donker.
 
Mooie aanpassing/upgrade SC400nl wellicht kon je een witte led erbij/naast de blauwe led solderen dan heb je een lichtere blauw.
Mijn ervaring is, bij donkerblauw dat de displays in het algemeen minder goed afleesbaar zijn. Bij de "inverted" displays is dat beter (waar de display zelf zwart is en de getallen/text wit of oplichten.)
Een andere optie is, een andere blauw gebruiken of misschien witte leds met een blauwe folie eroverheen goed kleurende folie kun je het beste kopen bij shops met dj apparatuur. Maar goed dit was een beetje de dikke mosterd na de maaltijd. In iedergeval toppiešŸ‘
 
goeie tip Zer0ne , kijk dit eerst even aan want het probleem is dat ik dit niet te vaak kan doen en heb dit al iets te vaak los gehad , de pootjes van de LCD moeten namelijk verbogen worden om er bij te komen
maar wat Roel al zegt , als het te licht wordt is het storend in het donker , nu is de display goed zichtbaar zowel overdag als s avonds
 
eerste echt mooie dag van het jaar en dus een prima dag om wat onderhoud te plegen aan de oude dame
precies op tijd heb ik mijn turkey baster binnen een ideal hulpmiddel om deel verversingen te doen
HTB1fLHrLFXXXXc9XpXXq6xXFXXXf.jpg met dit handige ding kun je vloeistof uit een reservoir halen zonder al te veel geknoei

in eerste instantie wilde ik mijn power steering vloeistof vervangen door het reservoir leeg te zuigen en via de retour leiding de boel te verversen , nu zag de ATF er nog redelijk rood uit en een klem van de retour leiding werkte niet mee dus heb ik besloten om een aantal deel verversingen achter elkaar te doen door iedere keer het resorvoir leeg te zuigen en opnieuw te vullen totdat de kleur naar licht rood ging , tot zover gelukt

nu ik toch lekker bezig was en alles in huis had voor een jaarlijkse onderhouds beurt heb ik die meteen maar even uitgevoerd
165d59a5-9180-4909-bc7f-a11bad3e88b6.jpg

De oude olie afgetapt na een jaar dienst te hebben gedaan en ongeveer 5000km , teller staat nu op 159750km
De olie was naar mijn mening best zwart en dat zou kunnen van die kleine ritjes die ik nu met de SC maak , ik ben daarom ook van plan deze halvewege dit jaar weer te vervangen
Nu ik toch op straat lag meteen ook maar een deelverversing gedaan van de automaat en deze olie was mooi rood maar desondanks toch maar 1,5 liter vervangen met mobil 3309

meteen even naar de remolie gekeken en deze was oorspronkelijk transparant maar nu groen :brr:
voor nu heb ik een deel verversing gedaan maar deze moet duidelijk vervangen worden ondanks mijn remolie tester de olie voor prima vind en dus weinig hydratatie heeft plaatst gevonden
IMAG2260.jpg
rare groene kleur
misschien is dit niet te zien bij een gele remolie

Daarnaast (volgens fabrieksopgave) het luchtfilter uitgezogen , auto gewassen , motorruimte gepoetst en leer met Gliptone behandeld
ze kan er weer tegen :rulez:
 
Lekker bezig ! :-) Laat je de remvloeistof bij Lexus verversen ?
ik moet dit ook nog doen.
 
nah zelf doen is veel leuker , heb zo een Eezibleed spoel en ontluchtings setje
800600001eeze-bleed.jpg