mijn cluster had nog heel af en toe storing en vandaag even zo goed als mogelijk opgelost door de contacten van de middelste stekker met een kleine schroevendraaier
ik heb er vertrouwen in dat dit geholpen heeft en tot nu toe werkt alles naar behoren , mocht dit niet helpen dan zal de stekker vervangen moeten worden en dat is best een klus
Nu ik de cluster toch weer open had wilde ik de lampjes van de waarschuwings lampjes na kijken , en kwam er achter dat het airbag lampje ontbrak , wel de socket maat zonder lampje
gelukkig had ik nog een neowedge T5 lampje liggen en deze erin gedraaid gewoon een gloeilampje want dat vind ik mooier als deze uit " faden "
nou , dit lampje wilde niet meer uit !
wat blijkt het is een storing , de OBD1 uitgelezen en kwam op storing 41 wat inhoud "storing opgeslagen in geheugen " , die moet er even uit dus
dat "even " viel enigszins tegen maar het is geen hogere wiskunde
de diagnostic stekker zit bij een SC400 zowel binnen als buiten , om het lampje te kunnen zien gebruik ik de DLC2 poort onder het stuur ,
deze is van een LS400 maar principe is het zelfde
een draad steken in de TC poort en de AB poort , ik heb gekozen voor VD draad met massive kern omdat die stevig zijn om later om het stuur te wikkelen
dan nog een draad naar de min van de SC , ik heb gekozen voor de clip onder de instaplijst
hier heb ik de connectie gemaakt en blauw is TC , bruin is AB en geel/groen is aarde
nu is de truc om het contact op acc of on te zetten en minimaal 6 seconden te wachten , dan TC met aarde te verbinden voor ten hoogste 1 sec , dit luistert erg precies ,"eenentwintig" is net te lang , dus TC op aarde voor 1 seconden en dan binnen 0,2 seconden TC eraf halen en AB met de aarde verbinden , dit is best lastig
dan AB los en TC op aarde dan TC los en AB op aarde en dan nog 1 keer TC op aarde en deze vasthouden , als het airbag lampje 4x lang en 1 x kort blinkt is het mislukt , dus overnieuw en overnieuw en overnieuw .......
in kort TC-aarde-AB-aarde-TC-aarde-AB-aarde-TC-aarde en vasthouden
totdat na de laatste keer TC op aarde het lampje begint te flikkeren ipv 4 lang en 1 keer kort en uit gaat is de storing gereset
ik heb de draden op het stuur gebonden om in een goede zit positie deze draden dans te kunnen doen en na ongeveer 10 x had ik geluk en werd de storing gereset en het lampje blijft nu uit
de meeste artikelen beschrijven om 1 tot 1,5 seconden contact te maken , ik kwam later een artikel tegen die juist minder dan een seconden adviseerde en die was in 1 keer goed
al met al goed te doen en respect voor de engineers die deze toentertijd complexe besturing hebben ontworpen :thumbsup: