sinds deze week heb ik af en toe een CEL en Trac light on , vreemd genoeg had ie dat ook toen ik de coilover en velgen eronder liet zetten maar was na een restart weg
iet waar ik mij niet zo druk over maakte ...tot vandaag
voor het eerst sinds de nieuwe setup een eind gereden met het gezin naar een beurs , eerst nog op standje best hard (5) maar na de eerste stop 2 standen softer gezet (7 klikies) ...en geen rub ...de SC is geslaagd !
bij de eerste start weer cel en trac/off lampje aan en uit en aan en weg was het het , na een half uur onder het rijden op de snelweg , ploep...weer aan CEL en Trac/off lampje aan , niet eens het TRAC mailfunction lampje maar de SC besloot om de traction controle maar even uit te zetten
ach dacht ik nog ...komt vast door al die hamerrite die ik op de schijven had gespoten en de sensor zal wel vuil zijn maar na verder onderzoek bleek de CEL de oorzaak te zijn van het TRAC probleem
code Trac obd1
51 - Problem in engine control system
code CeL obd1
21 - Main oxygen sensor signal (on left bank)
sommige van jullie kennen dit waarschijnlijk nog wel ...het OBD1 systeem , even een brug maken en de blinks tellen op je dashboard
na wat onderzoek blijk ik dus een rotte O2 sensor te hebben , links dus , maar is het de sensor voor of achter de katalysator ? ik neem aan achter en dan kom ik bij de vraag
moet ik ze links en rechts vervangen ?
waar bestel je die ? universeel of OEM ?
al met al ga ik er van uit dat dit het probleem is maar vind het wel apart dat de traction controle er mee stopt als de ecu een fout melding heeft
nu maar hopen dat dit het oplost
oh ja ...de SC ging er niet anders van rijden , reed zoals ze altijd deed