Besteld en afleveren

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
In navolging van het topic levertijden en Tsunami wil ik toch even een ander topic openen wat niets met de Tsunami te maken heeft.

Misschien leuk/handig om in kaart te brengen wanneer je de auto hebt besteld, prognose aflevering en daadwerkelijke aflevering.

Me:
Lexus Amsterdam.

Zwarte Pro.
besteld: 15-11-10
prognose:
1. 1e week maart
2. 21-03-11
3. volgende week ergens? Bevestiging is nu 1 april. Ik denk dat het een grap is.

Update:
Heb mijn CT opgezocht in het rijklaarcentrum. Hij is er dus......
Maar begin steeds meer mijn twijfels te krijgen over de geloofwaardigheid van mijn dealer.
Er is geen planning op het RKC en helemaal niet om op korte termijn mijn auto klaar te krijgen. Welke wel is toegezegd door de verkoper.
Velgen zijn nog niet besteld bij importeur. En ga zo maar door.
Wel zeggen dat er spoed achter word gezet en het vervelend vinden, maar geen acties.
TJA, ach waarom zou je? De order is al binnen en de auto verkoopt zichzelf.
 

thijsr

Hoort erbij
29 aug 2011
34
0
0
Daar word je zeker niet vrolijk van jay_kay en Erwinl... zeker niet als je al in maart hebt besteld want 11 maanden is extreem lang.

Ik heb zelf niets te klagen en heb trouwens op 15 sep wegens beperkt budget standaarduitvoering zwart besteld. Meer standaard kan dus niet, misschien maakt dat nog verschil met jouw/jullie uitvoering. Persoonlijk heb ik geen haast en rekening gehouden met 5 maanden dus lig nog op schema, half feb zou voor mij prima zijn.
 

Innit

Hoort erbij
16 nov 2011
66
0
0
thijsr zei:
Daar word je zeker niet vrolijk van jay_kay en Erwinl... zeker niet als je al in maart hebt besteld want 11 maanden is extreem lang.

Ik heb zelf niets te klagen en heb trouwens op 15 sep wegens beperkt budget standaarduitvoering zwart besteld. Meer standaard kan dus niet, misschien maakt dat nog verschil met jouw/jullie uitvoering. Persoonlijk heb ik geen haast en rekening gehouden met 5 maanden dus lig nog op schema, half feb zou voor mij prima zijn.

Hoezo, zwart wegens budget. Metallic lac kostte niet zoveel extra en is een makkelijk onderhandelbare optie. Ik heb trouwens ook gekozen voor zwart, maar niet uit budget (immers ook leer, led, navi en parkeersensoren), ik vond het gewoon de mooiste kleur. Dus denk niet dat je je hoeft te schamen voor de kleur ;)

Mea culpa voor de offtopicheid
 

thijsr

Hoort erbij
29 aug 2011
34
0
0
@ Innit (en off-topic): Als leaserijder had ik te maken met een strikte zaakauto vergoeding voor mijn functiecategorie. Zelfs ?900 voor metallic lak was teveel. Alleen cc kon er nog net bij :) Maar inderdaad zwart staat de ct erg goed! Als ik vrij budget had was het de BL met extra opties geworden.
 

danidude

Hoort erbij
26 mrt 2011
39
0
0
nu lees ik steeds over de menukaart, maar wordt deze nu standaard voor elke bestelde auto uitgestuurd?

Ik heb mijn CT namelijk al sinds begin juli, maar heb van te voren geen menukaart gekregen.

Het kan natuurlijk zijn dat mijn dealer helderziend is en precies mijn smaak heeft voorgeprogrammeerd in de auto, maar dat geloof ik niet zo. Dat gezegd hebbende, ik kan me werkelijk niets bedenken dat de dealer nog had moeten aanpassen voor mij en rij na al die maanden nog steeds met een glimlach in de CT rond!
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
danidude zei:
nu lees ik steeds over de menukaart, maar wordt deze nu standaard voor elke bestelde auto uitgestuurd?
Nee. Verschilt per dealer.

danidude zei:
Ik heb mijn CT namelijk al sinds begin juli, maar heb van te voren geen menukaart gekregen.
Ik heb 'm ook niet gekregen en die van mij staat op 't punt om geleverd te worden. Hoop ik.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Momenteel is de verwachting dat elke dealer zo'n 250 a 300 auto's moet gaan uitleveren in januari. Om tijd te besparen bij de aflevering (waar ook de instellingen worden besproken en aangepast) heeft men nu de menukaart weer tevoorschijn gehaald, zodat persoonlijke instellingen voor de aflevering kunnen worden ingesteld. Dat scheelt dus weer tijd bij de aflevering en kunnen er meer auto's per dag afgeleverd worden.


Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Termin8r zei:
danidude zei:
nu lees ik steeds over de menukaart, maar wordt deze nu standaard voor elke bestelde auto uitgestuurd?
Nee. Verschilt per dealer.

danidude zei:
Ik heb mijn CT namelijk al sinds begin juli, maar heb van te voren geen menukaart gekregen.
Ik heb 'm ook niet gekregen en die van mij staat op 't punt om geleverd te worden. Hoop ik.
Even reageren op m'n eigen verhaal. Mijn CT wordt (eindelijk!) komende vrijdag geleverd en de dealer - of beter gezegd de verkoper - was verbaasd dat ik geen menukaart per post had ontvangen. Kennelijk hoort het wel standaard te zijn, maar gebeurt het toch niet in alle gevallen. Ik heb in overleg de Amerikaanse versie ingevuld en gemaild.
 

CeeTee

Nieuw hier
16 okt 2011
5
0
0
Ik heb ook nooit een menukaart ontvangen.
De dealer heeft die ook eigenlijk pas nodig als je auto daar staat en ze er aan toe komen om je
auto klaar te maken.

Ik kwam aanzetten met de instellingenlijst die via deze site te downloaden is en dat was
een verrassing voor de garage!
Ik raad dus aan om die instellingenlijst te bekijken en in te zenden, omdat daarop veel meer instelbare
variabelen staan dan de door de importeur te verzenden menukaart staan.

Ik ben best tevreden met mijn dealer.

Maar ik ben absoluut bijzonder ontevreden met de importeur.
Nu ik geen menukaart heb ontvangen en ook geen tevredenheidsenquete, betekent dit
dat ik dus niet besta.

Dus als ik langs de kant van de weg hulp nodig heb, dan kan ik dus fluiten naar Lexus service!!!
denk ik dan.

Dit rijmt niet met de pretenties ten aanzien van client care.


*PS auto is goed hoor!
 

Rembrand20

Hoort erbij
26 sep 2011
85
0
0
Termin8r zei:
Termin8r zei:
danidude zei:
nu lees ik steeds over de menukaart, maar wordt deze nu standaard voor elke bestelde auto uitgestuurd?
Nee. Verschilt per dealer.

danidude zei:
Ik heb mijn CT namelijk al sinds begin juli, maar heb van te voren geen menukaart gekregen.
Ik heb 'm ook niet gekregen en die van mij staat op 't punt om geleverd te worden. Hoop ik.
Even reageren op m'n eigen verhaal. Mijn CT wordt (eindelijk!) komende vrijdag geleverd en de dealer - of beter gezegd de verkoper - was verbaasd dat ik geen menukaart per post had ontvangen. Kennelijk hoort het wel standaard te zijn, maar gebeurt het toch niet in alle gevallen. Ik heb in overleg de Amerikaanse versie ingevuld en gemaild.

Hey Termin8r gefeliciteerd!
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Even een update van mijn zijde. Bij de levertijd-checker is mijn auto verdwenen en ik heb inmiddels van de dealer in Rotterdam begrepen dat de auto wordt ingepland voor januari. Mijn auto is 1 van de 155 CT's die wordt uitgeleverd in Rotterdam :hi: En dat is dan naast de andere auto's die geleverd moeten worden. Volgende week hoor ik meer...

Vandaag de hele dag op stap geweest met collega's uit het buitenland en als verrassing bij thuiskomst: De menukaarten op de mat! :rulez:

Dus het gaat nu echt gebeuren :D
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
De afgelopen maanden heb ik veel gemopperd, vooral in het subject 'Levertijden en tsunami'. Daarom nu maar even een samenvatting, met een eind aan het verhaal.

Bestelling
Op 5 april bestelde ik een nieuwe CT200h Business Line met parkeersensoren. Voor mezelf, van m'n eigen geld, dus niet in de lease. M'n oude auto (een Renault Laguna Grand Tour) ruilde ik niet in, omdat de dealer er nauwelijks iets voor teruggaf en ik 'm daarom maar voor een uiterst zacht prijsje overdeed aan een kameraad die op dat moment in een twintig jaar oude Toyota Corolla reed, met intergalactisch kilometrage. Hij verwachtte in juli vader te worden, dus een betere auto in augustus was bijzonder welkom. Volgens de verkoper zou mijn CT in augustus 2011 worden geleverd, dus dat sloot mooi op elkaar aan.

Leverdatumsoap
Enkele weken later werd de invloed van de Tsunami in Japan in de levertijden verdisconteerd en verschoof de levering van mijn auto naar februari 2012. I was not amused.
De leverdatumchecker verscheen op internet, waarin de levertijd aanvankelijk terugliep naar augustus/september, om vervolgens weer langzaam te verlopen naar december 2011.

Louwman & Parqui heeft een Lexus servicelijn, die ik voor de eerste keer belde toen m'n leverdatum op november kwam te staan. Mij werd verzekerd dat alle CT's op volgorde van ordernummer geleverd zouden worden. Nee echt, de medewerker aan de telefoon checkte dit nog even bij een collega en ik hoefde me geen zorgen te maken dat ik achteraan in de rij stond.
Even checken op het Lexusforum leerde iets anders: CT's die een maand na die van mij besteld waren, werden niet zelden een maand eerder dan die van mij geleverd. Het ging daarbij niet om voorraadauto's.
Ik belde nog eens met de servicelijn en nu werd me verzekerd (nee echt, het was niet mogelijk dat me eerst iets anders verteld was) dat de levertijd sterk afhankelijk was van de beschikbaarheid van onderdelen. Dat kon in heel simpele dingen ziten, dus ook een niet volgeladen CT kon slecht leverbaar zijn.
Opnieuw gecheckt bij anderen op het Lexusforum en wat bleek: er was geen touw aan vast te knopen. Zowel simpele als volgehangen CT's werden vlotter geleverd dan die van mij. Ongeacht de kleur, ongeacht accessoires. Het varieerde wel iets, maar geen maanden.

Enkele weken later belde de verkoper. Hij had navraag gedaan bij de importeur en hem was verteld dat mijn auto wel in productie was genomen, maar dat ofwel de productie was gestopt, ofwel het eindproduct niet aan de eisen voldeed. Wat het ook was, het had negatieve gevolgen voor de leverdatum van mijn CT. Ik had het gevoel dat ik weer achteraan in de rij stond.

CT's die in april en mei zijn besteld kenden een gemiddelde levertijd van zes tot zeven maanden. Begin november hoorde ik dat mijn CT pas op 30 december geleverd zou worden. Een wachttijd van negen maanden. Ik was al niet blij, maar met dat bericht werd ik werkelijk boos. Om niet te zeggen nijdig. En daar is bij mij gewoonlijk wel wat voor nodig. De maat was vol.

Het eindspel
Op 3 november ben ik eens gaan praten met de verkoper. De inzet: mijn CT liet negen maanden op zich wachten, terwijl anderen 'm al na zes of hoogstens zeven maanden hadden gekregen. Er was niemand anders die zo lang op z'n nieuwe CT moest wachten. Ik had van de importeur drie verschillende verklaringen gekregen, grotendeels aantoonbaar onjuist, waarmee zowel ik als mijn kameraad - die nog steeds op mijn Laguna wachtte- niets opschoot. Het maakte mij niet meer uit wie welke royal fuck-up had begaan. Als er maar eens spijkers met koppen zouden worden geslagen.
Ik besefte natuurlijk ook wel dat de verkoper mijn auto niet even sneller uit Japan kon trekken. Daarom heb ik voorgesteld dat de dealer mij tijdelijk een vervangende auto ter beschikking zou stellen, zodat er niet twee mensen ongelukkig zouden zijn: mijn kameraad en ik. Daarbij heb ik een klein onderhandelingsfoutje gemaakt door te roepen: "desnoods stop je me in een Aygo!". Ik had natuurlijk Auris of Yaris moeten zeggen, maar ja, in het heetst van de strijd...
Na een paar dagen kreeg ik een betrekkelijk nieuwe Aygo tot m'n beschikking. Gelukkig woon ik maar twintig kilometer van m'n werk en hoefde ik de komende weken geen lange stukken te rijden. Het interieur was uit massief plastic gehouwen (afgezien van het zichtbare plaatstaal), de stoeltjes waren klein, vlak en hard en ik heb dit jaar een fors kleinere kerstboom, want tsja, groter is een Aygo nou eenmaal niet. Maar in m'n studietijd reed ik ook in dit soort asfaltneukertjes, dus ik voelde me er jaaaren jonger in. Bovendien: m'n maat was blij met z'n 'nieuwe' Laguna en ik kon alvast wennen aan een verbruik van een op twintig en geen wegenbelasting.

Uiteindelijk bleek m'n CT al op 16 december geleverd te kunnen worden. De verkoper was bijna nog blijer dan ik dat hij deze auto eindelijk de deur uit had. Hij had 't natuurlijk ook niet leuk gevonden om zo lang een zo ongelukkige klant te hebben. De aflevering duurde een uur en verliep in een uitstekende sfeer.

Epiloog
Eind goed al goed? Mwoah, gemengde gevoelens. Over de verkoper bij de dealer geen kwaad woord - hij heeft z'n werk goed gedaan en heeft al het redelijke gedaan om mijn pijn te verzachten. Over de importeur ben ik daarentegen allerminst tevreden. Ondanks - of misschien wel mede dankzij - de online leverdatumchecker was de communicatie matig tot slecht. De leverdatumchecker heeft in mijn geval, met z'n wilde variaties en gebrek aan verdere uitleg, averechts gewerkt. Contact met de importeur, rechtstreeks of via de dealer, leidde slechts tot frustratie. Ik heb me minstens vier maanden te pletter zitten te ergeren. Ik was begonnen met een brief op poten aan Louwman & Parqui, maar voordat die klaar was had ik de Aygo al en dacht ik: ze zoeken het maar uit verder. Paerlen voor de zwijnen, zogezegd.

En de CT zelf? Komende vanuit een Aygo zeg ik: perfect. Terugdenkend aan m'n Laguna: een waardige vervanger.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Het gaat dan eindelijk gebeuren. De afspraak om mijn nieuwe CT te halen staat voor 12 januari. Besteld in mei, bij de dealer aangekomen op 18 november. BLP, led, navi, dark opal. Bij de dealer in Amsterdam leveren ze af in clusters. Je kan een bepaalde tijd cluster kiezen voor de aflevering. Ze schijnen het in januari bijzonder druk te hebben. Op verzoek heb ik de Engelse menukaart gemaild, zodat ze de persoonlijk gewenste instellingen alvast kunnen programmeren. Nu nog even met de "oude" auto op vakantie en als ik terugkom staat de nieuwe klaar.


Robbert-Jan
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
heren, ben blij dat jullie je auto hebben gekregen of zullen krijgen... Termin8er, veel plezier met je CT, eindelijk in ontvangst mogen nemen! Wel jammer dat de communicatie zo heeft moeten verlopen, maar dat hoofdstuk is afgesloten! Veel veilige kilometers toegewenst!
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
@ Robbert en Termin8r: Veel plezierige kilometers toegewenst. Ik word als het goed is deze week ingelicht wanneer ik naar de dealer mag om de sleutels in ontvangst te nemen. Stiekum hoop ik nog 1e week januari, want dan heb ik nog vakantie en het huidige contract loopt 8-1 af...